Mecha/Orga – A Man Behind The Door


CD-R (limited edition, sold out)
ec03 | June 2005

A calm winter morning… a visit to a friend’s house… a series of improvisations on piano… Searching for the limits of the instrument’s sounds and exploring into the silence of the room… Recorded and edited on laptop.

Credits:
Music and graphic by Yiorgis Sakellariou, 2005

Excerpt – Untitled: 

Reviews:
FRANS DE WAARD | VITAL WEEKLY
One morning, last winter, Yiorgis Sekellariou went to a friends house and recorded some improvisations on the piano onto his laptop. As Mecha/Orga he now presents the result on his second CDR release, following ‘Float’ (see Vital Weekly 466). The fact that the works was recorded onto a laptop is quite important to realize. Not a minidisc, a cassette or a DAT machine, but recorded straight into the heart of a machine that can transform the sounds, even when the first couple of pieces on ‘A Man Behind The Door’ sounds like a piano improvisation and nothing much else. But as the release progresses, computer processing starts playing at first a small role and then, gradually, more and more, until it reaches the twelfth track which consists entirely of computer processed piano sounds. Most of the playing is done traditionally on the keys, but also, along similar lines as the building up of the computer sounds, the inside of the piano is also played. This is quite a break away from the ‘Float’ release, but it is a bleap forwards. Some truly captivating stuff on here.

JASON | TILT EZINE
Another artist from Greece (usually the man behind the laptop, not the door). Those familiar with previous mecha/orga works will be surprised with this one – but not too much. Instead of his usual experimental and heavily electronic noisescapes, mecha/orga here uses only a piano and at some points some computer manipulation of the sounds. Notes and piano sounds enter the sound space discreetly, never dominating, leaving always the room presence to accomplish their not quite finished stories. At some point a heavy reverbation of some piano sound creates some tension but then again it subsides. The tension builts up with more opening piano themes but at the end nothning seems to happen – except thoughts and untold stories in a stranger’s room. But maybe that was the point. In any case, something nice to listen to.

ARGYRIS ZILOS | ATHINORAMA
Αντιπαραθέτοντας υποχθόνιους ιντάστριαλ θορύβους και λυρικές πιανιστικές “σιωπές” ο Γιώργης Σακελλαρίου τείνει μάλλον προς τη “δοκιμή” παρά προς την εκφραστικότητα-αστάθεια, αξονική περισσότερο παρά δομική.

FONTAS TROUSSAS | JAZZ & TZAZ
Στο “A Man Behind The Door” οι ψυχικές μεταλλαγές του Mecha/Orga αποκωδικοποιούνται μέσα σε ένα δωμάτιο και πάνω στα πλήκτρα ή το σώμα ενός πιάνου. Fully improvised το περιεχόμενο, αποτελείται από 14 θέματα μικρής συνήθως διάρκειας, αλλά συμπυκνωμένης ισχύος. Ο ήχος του Σάκη Παπαδημητρίου των eighties μέσα από μια άλλη οπτική…

GARDEN IN BLACK | TRANZISTOR
Απόκτησα αυτό το δισκάκι μέσα στον καύσωνα του καλοκαιριού και σίγουρα δεν ήταν η ιδανική περίοδος για ένα τέτοιο άκουσμα. Το κράτησα ως καβάντζα και περίμενα να έρθει το φθινόπωρο όπου η ανάγκη μου για ζεστασιά θα με οδηγούσε [ακόμα μια φορά] στην αναζήτηση όμορφα αλλόκοτων ακουσμάτων. Για να μην πολυλογώ όμως, αυτό το δισκάκι πρόκειται για τη δεύτερη δουλειά του αγαπητού μας MECHA/ORGA ο οποίος και μας παρουσιάζει αρκετά διαφορετικούς πειραματισμούς σε σχέση με το πρώτο του album. Τα ηχεία αρχίζουν να παράγουν ζεστές πινελιές πιάνου με χαμηλούς ήχους από το γύρω περιβάλλον [δωμάτιο] καθώς και συμπληρώματα από διάφορες άλλες ηχητικές πηγές. Ο τίτλος του δίσκου “A Man Behind The Door” πολύ εύστοχος. Φανταστείτε έξω να κάνει κρύο και μέσα σε ένα σπίτι στη μέση του πουθενά ένας άνθρωπος να αυτοσχεδιάζει με μόνη συντροφιά το παλιό κατεστραμμένο πιάνο του. Κρυμμένος καλά πίσω από την κλειστή πόρτα του δωματίου του να προσπαθεί να συνθέσει κατεστραμμένες μελωδίες μιας ξεχασμένης μεταβιομηχανικής εποχής. Για να βιώσετε καλύτερα το όλο σκηνικό σίγουρα η ένταση του ενισχυτή σας θα πρέπει να ανέβει τόσο όσο εκτός από το πιάνο να μπορείτε να ακούσετε και τους υπόλοιπους ήχους όπως αυτούς του πατήματος των πεταλιών του πιάνου. Αφεθείτε και τότε μόνο θα νιώσετε την απόλυτα ζεστή μοναξιά του δίσκου… Και ποιος είπε ότι η μοναξιά δεν είναι μία από τις καλύτερες πηγές άντλησης (αντι)δημιουργίας;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s